DUBLA MĂSURĂ – Contractele de colectare a deșeurilor cu tarife reduse prin licitație au fost sistate pentru operatorii din nord, nu și pentru Drusal

By

ABUZ INSTITUȚIONAL. Scrierea de față subliniază un abuz instițional, o anomalie și o lipsă de fair-play economic, prin aplicarea unor măsuri diferite în cazuri similar. Gravitatea constă în faptul că acestea nu se repercutează financiar doar asupra unui operator economic (în cazul de față firma Drusal), ci mai ales asupra populației, a firmelor și a instituțiilor din nordul Maramureșului. Taxa pentru salubritate ar putea fi mult mai mică decât în prezent în jumătatea nordică a județului, dacă două entități publice nu ar fi comis/săvârși acest abuz evident și de nimeni sancționat.

 

Judecata dublei măsuri

 

Cele două entități care abuzează de banii maramureșenilor sunt: Consiliul Județean Maramureș (din postură de proprietar al Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor – SMID) și ADI Deșeuri Maramureș (din postură de gestionar al strategiei de administrare a deșeurilor din județ) – titulatura completă a acestei entități este Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Menajere în județul Maramureș, o struțo-cămilă finanțată din bugetele publice din cele 76 de UAT-uri și din cel al județului, condusă scriptic de un Consiliu Director format din 7 primari și faptic de un director executiv, acum de consilierul județean PMP Romeo Dobocan .

 

Ce abuz au săvârșit (și perseverează în acesta) cele două entități? În principal, după ce au delegat serviciul de colectare a deșeurilor pe trei din cele patru zone în care este împărțit SMID Maramureș (operarea pe zona 4, Lăpuș, nici măcar nu este în licitație – SMID-ul fiind prost conceput, zona  nu e atractivă economic pentru potențialii operatori, la unica licitație desfășurată nimeni nedepunând oferte), au obligat un singur operator (din cei trei desemnați în urma licitațiilor) să opereze colectarea deșeurilor conform contractului din SMID, pe operatorul din zona 1 Baia Mare (Drusal). Celelalte două contracte de colectare au fost sistate.

 

Simplificat: în zona 2 Sighetu Marmației (operator desemnat Herodot Grup în asociere cu Glodsal) și zona 3 Borșa-Moisei (operator desemnat Glodsal), deșeurile sunt colectate în baza unor contracte directe între operatorii desemnați și autoritățile locale. Ce presupune asta? Tarife mai mari față de cele licitate și contractate prin SMID (unde, pentru a câștiga licitațiile, firmele au mers cu prețuri/tarife cât de mici și-au permis).

 

Motivația: SMID-ul nu e operațional doar pentru unii

De ce au fost sistate contractele cu tarifele licitate pentru operatorii din jumătatea de nord a județului? Pentru că SMID-ul nu e operațional. Respectiv, cele două firme nu ar avea unde să ducă gunoiul. Numai că în această situație este și Drusal, căreia i s-a impus nu doar să funcționeze cu tarifele licitate, ci și să facă investițiile impuse de contract (ceea ce în cazul firmelor din nord nu se aplică). Surse informate și implicate au precizat pentru 2mnews că doar pentru achiziția a 105.000 de pubele, care au fost repartizate clienților casnici din zonele cu case, Drusal a investit 1,8 milioane euro. La această cheltuială, se adaugă cele de implementare a platformelor subterane. În nord, e liniște. Nimeni, nimic.

 

La solicitarea 2mnews, directorul executiv al ADI Deșeuri, consilierul județean PMP Romeo Dobocan, a precizat că “mâine are loc prima discuție cu operatorii din nord, Herodot și Glodsal, pentru operaționalizarea contractelor din SMID”. De ce mâine? De ce nu s-a făcut nimic până acum și sighetenii, de exemplu, sunt nevoiți să plătească o taxă de salubritate lunară care a crescut de la 14,5 lei/persoană/lună la 24 lei/persoană/lună. Motivația e că SMID nu e operațional. Nu l-au finalizat toți incapabilii care au condus acest județ și toți managerii de proiect plătiți cu salarii UE. N-au fost în stare să finalizeze nici astăzi ceea ce trebuia finalizat în urmă cu 5 ani.

 

Din această cauză, depunerea deșeurilor din Maramureș este grevată de operațiuni care n-ar fi trebuit făcute: balotarea gunoiului, transportul acestuia la sute de kilometric distanță etc. Surse implicate și informate au calculat pentru 2mnews cât ar trebui să coste gestionarea deșeurilor și cât costă de fapt acum: trebuia să coste 65 lei/tonă și costă… 418 lei /tonă. Diferența este facturată și plătită de cetățeni (fie direct, fie indirect, din subvenții ale administrațiilor locale plătite din bugetul public), firme, instituții.

 

Loading...

Revenind la dubla măsură cu care CJ Maramureș și ADI Deșeuri gestionează această situație a operatorilor economici, o precizare suplimentară, venită chiar de la directorul executiv ADI Deșeuri: “Drusal și-au asumat prin act adițional contractul SMID, pentru că ei au o linie de sortare a deșeurilor funcțională. Ceilalți, n-au”. O logică tipică regimului comunist.

 

Am tras acest semnal de alarmă nu doar pentru a sublinia o incorectitudine impusă nu accidental, ci abuziv, de niște oameni plătiți din bugete publice, ci și pentru banii publici. Pentru că un operator privat nu va înghiții explicații comunistoide, ci își va căuta dreptatea în instanță.

 

Îi mai țineți minte pe voinicii aleși ai Băii Mari când le dădeau cu flit celor de Drusal care cereau majorarea tarifului cu argumente legale (s-a majorat salariul minim pe economie, iar legile țării și contractul cu municipalitatea impunea respectiva majorare)? Au râs. După 2 ani, Drusal a câștigat procesul definitv. Și s-au plătit toate restanțele majorării și penalitățile de întârziere. Peste 12 milioane de lei, pentru că așa au crezut aleșii. Numai că legea nu prea ține cont de ce crezi și nici de faptul că nu te pricepi.

 

Vor să investească în ceva care există

 

Dezamăgitor este că oamenii aceștia, care administrează o problemă atât de importantă, habar n-au ce fac. N-au știut și nu știu. Ultima găselniță recitată la nivel administrativ este că se va construi o platformă de compostare și depozitare deșeuri biodegradabile (în Coroieni era vizat terenul), care va fi de fapt “o stație tehnologică dotată cu o linie modernă de sortare a gunoaielor, cu ciur, tocător și celule pentru compost”.

 

Deci, pe lângă cele 100 de milioane de euro cheltuite pentru acest SMID nefuncțional, se mai pregătește o cheltuială aiuristică. În fapt, toate dotările noii stații tehnologice există deja, pentru că SMID are la naftalină nu una, ci două stații de sortare (la Sârbi și la Sighetu Marmației) + ceva mai sofisticat: o stație de tratare mecano-biologică a deșeurilor (TMB-ul de la Sârbi). De ce nu le fac funcționale pe acelea și fac o nouă investiție în ceva care există, sunt utilaje noi-nouțe și la un nivel performant. Tot ei ne dau răspunsul: a zis Guvernul (Câțu) că plătește investiția din pușculița statului. Atunci, e ok, putem arunca banii pe geam.

 

Au făcut ei un calcul că din cele 5.000 de tone de gunoi produse zilnic în Maramureș (cantitatea este profund gonflată!), prin funcționarea stației tehnologice de la Coroieni va rămâne o cantitate de circa 700 de tone, care va fi transportată la depozitul de la Sânpaul (jud. Mureș) – adică la 250 de kilometri.

 

Rațional, în acest moment, poate fi operaționalizat parțial SMID și costurile operatorilor desemnați, precum și taxele plătite de cetățeni, firme și instituții pot scădea semnificativ.

loading...
Loading...

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like

Hot News